dinsdag, augustus 23

Sfeer

Kaarslicht

Het flakkerende kaarslicht en de kleine hoeveelheid warmte en licht wat ervan af komt, dat is de mysterieuze maar toch op de één of andere manier gezellige sfeer wat ervan af druipt. Het kan op veel verschillende manieren worden gebruikt en iedereen kan de sfeer anders inschatten. Wat zou het leven zijn zonder sfeer? Ik denk dat alles minder interessant of spannend zou worden, en iedere dag hetzelfde uit zou zien.
Maar nu ik erbij nadenk heeft sfeer eigenlijk geen tegenstelling, want er is altijd een sfeer, ook al denk je dat die er niet is, is hij wel aanwezig, maar dan op een andere manier dan hoe wij denken. Bijvoorbeeld een super kille spierwitte lege ruimte met maar één geblokt meubelstuk, dan straalt dat toch wel sfeer af, een negatieve sfeer, een kille sfeer. Ik kan niks bedenken zonder sfeer. Sfeer is iets interessants, iets wat je ziet, maar soms zelfs kan ruiken, horen, proeven!
Tja, daar zat ik dan: in de meest steriele kamer. Spierwit, kil en leeg op één bankje na. Ik krijg er spontane rillingen van en ben blij als ik na 5 lange dagen wordt weggehaald. Dat waren de 5 moeilijkste dagen van mijn zware dieptreurige leven.
Ik liep achter de man die mij hieruit bevrijdde aan en ik hoorde weer de fijne sfeer, van mensen die tegen elkander aan het praten waren, uiterst vrolijk en enthousiast. Dat was 1 van de dingen die ik die 5 lange dagen had gemist. De man wenkte dat ik naar binnen moest gaan en zo trok ik de deur open en stapte zelfverzekerd naar binnen.
Opeens, net alsof er iets verschrikkelijks was gebeurd, viel het stil. En dan bedoel ik ook compleet stil. Op dat moment werd ik weer herinnerd aan de laatste vijf dagen. Iedereen staarde mij aan, maar gelukkig duurde het niet al te lang en kwamen de mensen weer langzaam op gang met praten. Stilletjes pakte ik mijn eten en schoof ik aan bij mijn vrienden. Het viel stil en iedereen keek mij veelbelovend aan, alsof ik iets verschrikkelijks interessant te vertellen had. Ik zweeg, en gelukkig accepteerde ze dat. Een vlaag van opluchting ging door mij heen, want niemand wil ik ooit mijn verhaal vertellen over die koude kamer, niemand mag dat aangedaan worden, het enige wat van je overblijft is een zombie.

Geen opmerkingen: